Читайте повну версію статті російською мовою тут .
Офіційний представник МЗС Росії Марія Захарова в своєму фейсбуці висміяла дослідження Центру стратегічних комунікацій НАТО, в якому російські гумористичні передачі, зокрема "Клуб веселих і кмітливих", названі "інструментом політичної стратегічної комунікації". "Не здивуюся, якщо в глибинах цієї аналітики Галустян і Ревва названі інформаційно-стратегічними підривниками", - написала вона, згадавши відомих російських акторів комедійного амплуа, пройшли кавеенівських школу. На наступний день після публікації доповіді йому присвятили шоу "Час покаже"на "Першому каналі", в якому ведучий КВН Олександр Масляков, члени журі та учасники "Клубу веселих і кмітливих" потішалися над висновками доповіді - про те, що зміст КВН тісно пов'язане з актуальною інформаційної порядком російського телебачення.
Науково-інноваційний центр стратегічних комунікацій НАТО був відкритий в Ризі в 2015 році для "досліджень і розробки рекомендацій по декількох напрямках комунікації - інформаційним і психологічним операціям, суспільним відносинам і пропаганді". До організації входять експерти з різних країн, вона акредитована при НАТО, але формально не входить до Північно-Атлантичного союзу і не підпорядковується його структурам або владі будь-якої з вхідних в Союз країн. Дослідження про гумористичних шоу на російському телебаченні, відзначається в його початку, було зроблено на замовлення Міністерства оборони Латвії.
У 150-сторінковому матеріалі (повний текст, англ., .Pdf ) детально розбираються не тільки випуски КВН. Цілий розділ в ньому присвячена, наприклад, порівняно новому для російського телебачення жанру - вечірнім гумористичним шоу, таким як "Вечірній Ургант" або який повернувся нещодавно на екрани "Прожекторперісхілтон". На думку автора цієї частини дослідження, професора Латвійського університету в Ризі Сігіта Струберга , такі передачі часто стають складовою частиною інформаційних кампаній російського правлячого режиму, наприклад, коли потрібно висміяти або дискредитувати в очах глядачів того чи іншого західного лідера.
У випадку з КВН все трохи по-іншому - це формат не тільки телевізійний, але і "офлайновий", як гра "Що? Де? Коли?". Він має багату радянське минуле і володіє культовим статусом відразу для декількох поколінь росіян. Незмінний ведучий КВН Олександр Масляков, йдеться в доповіді, має тісні зв'язки з Кремлем: російська влада допомогли йому з будівництвом власного концертного залу в центрі Москви, спонсорували змагання КВН за кордоном, високопоставлені чиновники (включаючи Путіна) не раз особисто відвідували гри, а сам Масляков отримав від Путіна орден "За заслуги перед Вітчизною" III ступеня. Згідно з даними розслідування російського Forbes, Дохід належить Маслякова компанії "АМіК", яка продає Першому каналу права на показ шоу, становить близько 3,5 мільйонів доларів в рік. КВН входить в трійку найпопулярніших гумористичних передач на російському телебаченні.
Співпраця КВН і Кремля вигідно для обох, йдеться в дослідженні Центру стратегічних комунікацій. Керівництво проекту отримує більше доходів, влада отримує прямий доступ до стратегічно важливої аудиторії, яка віддана їй і готова поширювати все побачене далі, наприклад, в соціальних мережах.
У дослідженні відзначається і тісний зв'язок КВН з армійськими структурами. У цьому контексті в ньому згадуються "Армійська ліга КВН" (в січні Олександр Масляков навіть зустрічався з міністром оборони Росії Сергієм Шойгу і отримав від нього орден "За зміцнення бойової співдружності").
Саме через особливого становища КВН в ряду інших гумористичних програм присвячена йому частину дослідження викликала настільки бурхливе обговорення в російському суспільстві і навіть змусила відреагувати офіційного представника МЗС Росії Марію Захарову, - вважає автор глави про КВН в рамках дослідження "Стратком сміється" (Stratcom Laughs ), доктор комунікаційних наук, доцент Відземской вищої школи прикладних наук Солвіта Денис . У розмові з Радіо Свобода Денис відповідає на глузування Марії Захарової і розповідає про те, чому гумор часом треба сприймати і аналізувати з усією серйозністю.
- Про що насправді йдеться в доповіді "Стратком сміється"? Чи справді там, як пише Марія Захарова, йдеться про російських гумористичних шоу як про "підривних"?
- Критика і спроба дискредитації - це абсолютно нормальна реакція з боку Марії Захарової. Я б здивувалася, якби Марія Захарова послалася б не на Реву і Галустяна, а сказала б, умовно: "Ось Михайло, він займається роботою над гарячими когнітивними процесами. Ви абсолютно праві. Тільки ми б хотіли уточнити, що Армійські ліги КВН, зустрічі з міністром оборони проходили тоді-то і тоді-то ". Ось це б здивувало. А все інше, реакція тієї ж Марії Захарової - це було цілком передбачувано. Вирвані з контексту цитати, не зовсім вірний переклад. Це та реакція, яка була.
- Який же тоді цей контекст? Наскільки я розумію, у вашому дослідженні російські шоу гумористично-розважального характеру дійсно поставлені в контекст інформаційної війни, м'якої сили, яку Росія прагне використовувати проти Заходу. Це так?
- Там немає слова "війна". Це стратегічна, політична комунікація. Стратегічною, політичної комунікацією займаються і в мирний час. Це те, що ви сказали, - м'яка сила. Уже років 10 я займаюся дослідженням політичної комунікації. Звичайні дослідники зосереджують увагу на "хард-контенті" - це новини, дискусії. Але відпочинок ніхто не відміняв, і у дослідників теж. Так, я дивлюся КВН. Чи не в окопах і в касці, а вдома, в домашніх тапочках, сидячи в зручному кріслі. А на полиці у мене стоїть найвища нагорода Латвійської ліги КВН. Як і мільйони російськомовних, я теж грала в КВК. І у мене залишилося багато знайомих і приятелів там. Правда, це було років 20 тому.
Зараз дослідження "важкого змісту" і зміна "софт-контенту" почали складатися в один пазл. Приклад - як перед 2010 роком змінився інформаційний фон навколо президента Білорусії Олександра Лукашенко. Це було настільки очевидно, що я стала приділяти цьому все більше і більше уваги. І тоді я звернулася до теорії, де побачила, що про використання гумору в стратегічної комунікації написані тисячі сторінок. Це не тільки 21-е століття. Це і 20-е століття, і раніше - починаючи від Аристотеля. Це і мирний час, це і війна. І звичайно, ця тема не могла не зацікавити. Чому КВН ... Напевно, можна процитувати когось з тих, хто останні дні коментував цю історію. КВН - це "святе". Навіть вчора Перший канал явно змінив головну тему ефіру. Очевидно, що планувалися випуски про "Кримнаш", а вийшло, що левова частка пішла на "КВН наш". Тому що дійсно КВН - це щось дуже особливе, особливе саме для російськомовної аудиторії. Мені була поставлена задача описати це явище для НЕ російськомовної аудиторії, і було досить складно. Тому що дуже багато хто не чув, не дивилися, не кажучи вже про те, що коли-небудь грали в КВН. Я знайшла інші англомовні дослідження про КВН. Нинішнє - далеко не перше, в тому числі про стратегічну роль КВН. Я знайшла інші англомовні дослідження про КВН. Нинішнє - далеко не перше, в тому числі про стратегічну роль КВН. Я знайшла інші англомовні дослідження про КВН. Нинішнє - далеко не перше, в тому числі про стратегічну роль КВН.
- У чому ж полягає ця стратегічна роль КВН, особливо в останні роки, починаючи з моменту анексії Криму, з війни в Донбасі?
- Тут, напевно, важливі навіть не мої цитати, а цитати, наприклад, міністра оборони Росії. Я вже здала свою публікацію редакторам і після цього побачила новина про те, що Олександр Васильович Масляков отримав чергову довколакремлівського нагороду, цього разу з рук міністра оборони Шойгу. І ось міністр, наприклад, дякує Олександра Васильовича Маслякова за його внесок в зростання патріотизму. Фактично сам міністр оборони визнає: так, ми використовуємо КВН, або КВН допомагає нам, щоб підвищувати патріотизм. Що таке патріотизм? Патріотизм - це цінність. Формується цінність, формується громадська думка. Що таке формування громадської думки? Це, як ви говорите, м'яка сила. Що таке м'яка сила? Це складова частина політичної стратегічної комунікації. Цього ніхто не приховує, і в Росії теж.
Далі. Наприклад, останній сочинський фестиваль КВН. Я теж вже здала дослідження, сиджу в тому самому кріслі, про який я вам сказала, дивлюся КВН і бачу розмова між Олександром Васильовичем Масляковим та його сином, Олександром Олександровичем Масляковим, де вони обговорюють, що, так, останнім часом все більше і більше потрібно "працювати з армійськими". Точну цитату не повторю йому, але вони про це говорять. Далі. Вчора підключили Перший канал, де була дискусія на тему КВН. І Гусман, людина, яка багато років просидів в журі, у нього були різні білякремлівські посади, говорить про те, що КВН - це "наш Голлівуд", а до цього він говорить, що Голлівуд -це м'яка сила. Фактично вони цього не заперечують. Що мене, може бути, приємно здивувало і порадувало в цій ситуації, це те, що і в висловлюваннях, і в коментарях людей, які, я підозрюю, не бачили схеми дослідження і не читали його, видно, що вони починають критично думати про це явищі. Та реакція, яку викликала новина з вирваними і перебрехали в перекладі цитатами, вона, безумовно, зробила справу. Вона змусила людей замислитися над тим, що в гуморі може бути подвійне дно, потрібно мислити критично, коли смішно - теж.
- Які основні наративи цих шоу, які використовуються в рамках «м'якої сили»? Висміювання і приниження західних лідерів? Ці жарти спрямовані більше на внутрішню російську аудиторію або на російськомовних громадян, які живуть в сусідніх з Росією країнах?
- Якщо ми говоримо конкретно про це дослідження, загального аналізу наративів не було. Такий завдання не стояло. Зрозуміло, що основна аудиторія саме внутрішня - це для російської і російськомовної аудиторії. Зрозуміло, що йде дуже чітка кореляція з інформаційної порядком, хоча іноді досить складно зрозуміти, що з'являється в КВН в якості елемента цього порядку. Тому що це було десь в новинах? Чому якісь речі дублюються, якісь речі прибираються? Деконструювати це досить складно. Далеко не весь КВН побудований на політичних жартах, на жартах про лідерів. Але є певні команди, які приділяють більше часу саме такого гумору.
- Політичних лідерів - як своїх, так і зарубіжних - часто висміюють не тільки на російському телебаченні. У чому кардинальна відмінність такого гумору від карикатур на західних лідерів, які демонструються в російському телеефірі?
- Зрозуміло, що з середини 80-х років 20-го століття ми почали говорити про інфотейнмент . Це коли інформаційний жанр дуже чітко перетинається з жанром розваги. Є такі програми, де йде і інформаційна складова, і розваги, застосовується і одне, і інше. Я ні в якому разі не заявляю, що тільки одна країна робить так. Гумор використовується для формування громадської думки. Формування громадської думки -це те, чим займаються політики. Вони повинні якось формувати громадську думку своїх виборців. Жартують і про Трампа, і про Хілларі Клінтон, і про Саркозі. Так, це інструмент формування громадської думки. Це не унікальна, в Росії не винайшли нічого унікального. Чому з цього дослідження, як мені здається, саме КВН потрапив в заголовки новин? Тому що КВН унікальний. Невикористання гумору унікально, унікальний сам КВН як система, як мережу.
- Марія Захарова, на вашу думку, права в чомусь, коли говорить, що КВН описується в вашому дослідженні як якась загроза Заходу?
- Вона говорила лише про Галустяну і Реве як "підривника". У дослідженні не йдеться про загрозу. У дослідженні йдеться про те, що є така система, яка працює так і так. При цьому керівні люди в цій системі мають такі і такі зв'язки. Причому я посилаюся на дослідження Forbes 2013 року. Зовсім недавно, коли я вже здала дослідження, телеканал "Дождь" показав абсолютно чудовий сюжет. Ми бачимо названого Марією Захарової "підривником" Галустяна, який показує, як він репетирує номер - пародію на Рамзана Кадирова, але перед ефіром він показує цю пародію самому Рамзана Кадирова.
- У Прибалтиці, зокрема в Литві, де ви живете, у людей є можливість дивитися російські гумористичні шоу, в тому числі КВН?
- У мене немає точних даних по популярності КВН в країнах Балтії. Але я бачу, що в сітці програмного мовлення КВН варто в прайм-тайм, коли можна зібрати максимальну кількість глядачів. Перший балтійський канал ретранслює ці шоу в ефірі. Вони є. У нас є ще один сусід, до якого зараз прикута увага, - це Білорусь. Наприклад, в Білорусії з КВН вирізалися жарти. Програма стояла нижче в ефірній сітці, і з неї досить часто вирізалися жарти про Лукашенка. Дуже багато таких випадків було цензури, але все-таки це авторитарний режим. У Латвії, Литві та Естонії є свої ліги КВН, молодь грає. Ми знаємо, що це таке, ми жартуємо, ми сміємося разом.
- Ви сказали про цензуру. При перегляді нинішніх російських випусків КВН, відчувається, що там є якась цензура?
- Для того щоб дізнатися, як працює КВН, у мене є свої інсайдери, але є і абсолютно публічні дані: як виглядає редактура, як виглядає робота кожної ліги, як відбуваються покази номерів, як відбуваються рекомендації по номерам, як певні автори пишуть різним командам , як і з якими авторами відбувається співпраця. Звичайно, в публічний простір ще більше інсайда видало те, що стався розкол з одним дуже потужним гравцем на полі гумору, з Україною. Тому що зараз в Україні діє Ліга сміху. Це змагання, яке, в принципі, схоже на КВН. На чолі його, принаймні спочатку, стояв пан [Андрій] Чивуріна, який дуже багато років з'являвся в ефірах Першого каналу спочатку як гравець, потім оголошував рахунок, хто як проголосував. Він був дуже близький до верхівки КВН. І ось зараз - розкол. Журналістам радять, коли вони роблять розслідування, знайти кого-то, так би мовити, з колишніх працівників. Вони зазвичай дуже хороший джерело інформації. І ось ці колишні працівники в абсолютно відкритому доступі розповідають про те, як відбувається це виробництво гумору. Там теж можна почерпнути дуже багато цікавого про те, як будується виступ.
Ще одне поняття. Ви використовуєте слово "цензура". Я, напевно, скористаюся словом "самоцензура". Тому що, коли ти йдеш кудись на умовах чогось, ти повинен розуміти правила гри, тобто теми. Якщо ти молодий автор, або ти молода людина, яка хоче в цій системі домогтися якихось певних успіхів, то ти повинен зрозуміти цей алгоритм. І в цьому алгоритмі зрозуміло, що є, наприклад, певний зв'язок жартів з тими ж новинами Першого каналу. Ти пройдеш кілька кіл редактури. І все далі і далі ти розумієш, як працює певний алгоритм. Я не кажу ні в якому разі в рамках дослідження, що є список жартів, які надсилаються з Кремля, хоча, напевно, молодим командам це було б велика підмога, якби щось таке класне професійне їм надсилали ... Можливо, і є .
- Ви багато цих випусків подивилися за останній час. Про Путіна зараз можна жартувати в КВН чи ні?
- Про Путіна жартували в КВН, і про НАТО жартували в КВН. У мене є улюблений жарт про НАТО. Це КВН 1999 року - збірна Санкт-Петербурга. І такий жарт. Вони кажуть: "Так, ми повинні сказати міжнародним структурам, НАТО, американцям своє вагоме слово". І в цей час Дмитро Хрустальов піднімає плакат, і на плакаті написано "SOS!". І команда кричить: "Допоможіть!". Ось такі жарти були про НАТО в 1999 році. Змогли б вони зараз так пожартувати? Ну, якби це було виправдано якийсь стратегією. Можливо, вони і могли б так пожартувати. Але навіть вчора ... Розумієте, в психології це називається "біполярні розлади". Вчора, в програмі "Час покаже", по-моєму, була команда "Союз". Її капітан брав участь в програмі. І йому задають питання: "А як відбувається твердження жартів?" - фактично те саме запитання, яке ви мені задали. І тут же йому кажуть: "Але дивіться, тут сидить Олександр Васильович!" Добре, жарт. І тут людина починає розповідати, що "у нас відбувається редактура", але потім "все стверджує Олександр Васильович Масляков". Це вони самі кажуть. Мілітаризація КВН. Вони пов'язані з армійськими все більше, про це говорив сам Масляков, і вчора в ефірі, і під час фестивалю в Сочі. Шойгу каже про патріотизм, про роль КВН в армійського життя. Гусман говорить про "м'яку владу". Те, що написано в нашому дослідженні, не відкидається, навіть більш того, це все підкріплюється тепер цитатами тих людей, які спочатку говорять, що вони сміються над цим,
- І все-таки я б хотів зрозуміти. Зараз в Європі в одній країні за одною створюються відомства по боротьбі з російською пропагандою, по боротьбі з інформаційним впливом Росії. Чи можна говорити про те, що цей розділ контенту, гумористичні шоу, теж являють собою якусь, може бути, приховану загрозу, якої треба якось протистояти?
- Я знаю один засіб, який допоможе протистояти різним загрозам, - це критичне мислення. Його слід розвивати. Критичне мислення і медіаграмотність. Люди повинні розуміти, що контент коштує грошей, що за ним хтось стоїть, той, у кого є влада, чи той, у кого є гроші. Значить, він переслідують якісь свої інтереси. Глядачі, слухачі, читачі повинні це розуміти. Треба вже якось з дитинства дітям розповідати, як це відбувається. Наприклад, як відбувається монтаж - як можна взяти з одного шматочка відео, голос з іншого і це поєднати. Також можна розповідати, які маніпуляції можна робити, конструюючи повідомлення. Хоча б як наше з вами інтерв'ю зараз. Як воно конструюється, і як його можна деконструювати, тобто як його можна розібрати на шматочки, подивитися, що закодовано в нашому з вами спілкуванні. Коли ми дивимося новини, ми розуміємо - "а може бути, там щось таке є?". Може бути. А коли ми дивимося серіал, то ми вже розслабляємося. Нам здається - ну, подумаєш, це ж серіал, відпочинок. А там в бульбашках шампанського, в келиху, в руках якогось головного героя можуть відображатися і якісь візуальні образи, і, звичайно ж, формуватися цінності. Ми живемо у складний час. Але коли я кажу про КВН (цього немає в доповіді), ми розуміємо, що система змінюється разом з владою. Які взаємини з владою, як вони будуються у КВН? Ми, дійсно, бачимо зміни. чому в руках якогось головного героя можуть відображатися і якісь візуальні образи, і, звичайно ж, формуватися цінності. Ми живемо у складний час. Але коли я кажу про КВН (цього немає в доповіді), ми розуміємо, що система змінюється разом з владою. Які взаємини з владою, як вони будуються у КВН? Ми, дійсно, бачимо зміни. чому в руках якогось головного героя можуть відображатися і якісь візуальні образи, і, звичайно ж, формуватися цінності. Ми живемо у складний час. Але коли я кажу про КВН (цього немає в доповіді), ми розуміємо, що система змінюється разом з владою. Які взаємини з владою, як вони будуються у КВН? Ми, дійсно, бачимо зміни. чомуТетяни Лазаревої і Михайла Шаца більше немає навіть поруч з КВН? А вони були яскраві зірки КВН! Вони були якийсь час і поруч з журі. А потім вони не просто зникли з системи КВН, вони зникли з російського ефіру. ОСП-студія. Які вони робили потім прекрасні речі, ще до того, як з'явилися різні інші структури вихідців з КВН.
Подивимося на Лігу сміху. Як зараз діють українські кавеенщики, яскраві команди, дуже яскраві команди. Як вони зараз не дають фактично чинним російським режиму абсолютно управляти КВК. Вони показують, що КВН не тільки ваш. Це дуже дорого - одна, дві, три, шість хвилин ефіру на Першому каналі. Це дорого не тільки з точки зору виробництва контенту, це дорого і з точки зору формування громадської думки. Тому що якщо ми подивимося на рейтинг КВН, це дуже популярна програма. Але що цікаво, популярність у КВН починає падати. Хоча навіть незважаючи на це, КВН все одно залишається дуже популярним продуктом і явищем. І, дійсно, він дає дуже багатьом молодим людям дуже хороший життєвий старт, хоча б досвід вийти на шкільну сцену.
- Ви говорите, що популярність КВН падає. Це може бути пов'язано з тим, що глядач відчуває, що жарти втиснуті в затверджені ідеологічні рамки, і це його відвертає від перегляду улюбленої передачі?
- Я думаю, що це треба розглядати як більш загальну проблему. Падає, змінюється популярність і самого Першого каналу, зростає критичне мислення. Глядач, напевно, не міг не помітити двогодинні випуски новин, коли вони розтягувалися, потім затягувалися, всі інші зміни, які в останні роки були на тому ж федеральному Першому каналі. З іншого боку, це досить типова тенденція не тільки для Росії. Падають рейтинги саме телевізійних програм. Ми дивимося той же самий контент, але вже в інтернеті, і говоримо, що ми не дивимося телевізор, - хоча подивилися якусь кавеенівських жарт, яка до цього була в телеефірі.
Комментарии
Отправить комментарий